بهترین رنگ عسل طبیعی کدام است


بهترین رنگ عسل طبیعی هرچه باشد، مهم نیست. مهم این است که عسل با توجه به خواص درمانی مورد نیاز شما تهیه شود.یکی از دغدغه های همیشگی افراد در هنگام خرید عسل طبیعی، رنگ این ماده پرخاصیت است. بسیاری از افرادی که می خواهند عسل بخرند، به جای دقت به برخی پارامترهای دیگر، به دنبال این هستند که عسل با رنگ دلخواهشان را خریداری کنند. شاید در کمتر خوراکی چنین شرایطیوجود داشته باشد که خریدار تا این حد به دنبال یک عسل خوش رنگ از نظر خودش باشد. گویی قرار است عسل را مثل لباس بپوشد یا با دکوراسیون اتاقش ست کند!

البته علت اصلی اینکه باعث شده افراد برایشان رنگ عسل مهم باشد، شایعاتی است که پیرامون عسل تقلبی و رنگ آن مطرح می شود. بسیاری از افراد گمان می کنند که عسل تقلبی به ویژه عسل مصنوعی، رنگ روشن تری دارد. به همین علت به دنبال خرید عسل با رنگ تیره هستند. این در حالی است که بسیاری از عسل های تقلبی وجود دارند که رنگ آن ها بسیار تیره است.

در این مطلب قصد داریم به نکاتی در مورد رنگ عسل و انتخاب بهترین رنگ عسل بپردازیم. احتمالا این نکات می تواند به شما برای خرید عسل طبیعی کمک کند. پس حتما قبل از اینکه اقدام به خرید کنید، این موضوع را به طور کامل بررسی کنید.

چرا رنگ عسل تا این حد متنوع است؟
یکی از ویژگی های عسل طبیعی، تنوع رنگ آن است. همین موضوع باعث شده تا افراد در هنگام خرید عسل دچار شک و تردید شوند. در واقع عسل های تک گل هستند که باعث ایجاد تنوع رنگ در رنگ عسل می شوند. علت این موضوع نیز شهد غالب گل ها در این نوع عسل ها است. هرچه شهد غالب کم رنگ تر باشد، رنگ عسل روشن تر و هرچه شهد پررنگ تر باشد، عسل تیره تر خواهد شد.

آنچه که مهم است، آشنایی با علت تفاوت رنگ عسل ها است. در واقع شما به عنوان خریدار عسل نباید گول تبلیغات برخی از برندهای تولید کننده عسل مصنوعی را مبنی بر تقلبی بودن عسل های روشن و باکیفیت تر بودن عسل های تیره بخورید. باید دلیل تفاوت رنگ در عسل را متوجه شده و بر اساس آن تصمیم بگیرید چه نوع عسلی خریداری کنید.

بهترین رنگ عسل چطور مشخص می شود؟
اگر سری به آمریکا بزنید و از مردم آمریکا در مورد بهترین رنگ عسل سوال بپرسید، آنها رنگ های روشن را بهتر می دانند. همین سوال را از مردم اروپا و ایرانی ها بپرسید، رنگ های تیره تر را بهتر و مفید تر می دانند. هر فرد یا قشری یا بهتر است بگوییم مردم هر منطقه ای نوعی از رنگ عسل را بهتر می دانند.

از گذشته تا امروز رنگ عسل به عنوان معیاری برای سنجش میزان مواد معدنی موجود در عسل شناخته شده بود. اگر از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها درمورد رنگ عسل سوال بپرسید، قطعا می شنوید که عسل های روشن اصلا خاصیت ندارند. این درحالی است که برخی عسل ها مثل عسل یونجه خواص فوق العاده زیادی دارد که می تواند درمان بیماری های مختلفی را به بهترین شکل انجام دهد.

آنچه که باعث شده مردم ایران علاقه بیشتری به عسل تیره تر داشته باشند، رایج بودن عسل های چند گیاه و همچنین عسل های تک گل مثل عسل گون در فلات ایران است. مردم مرکز ایران بیشتر عسل های پررنگ را دیده اند و در نتیجه به همین نوع عسل اطمینان می کنند. در حالی که عسل بهارنارنج که در شمال ایران به وفور تولید می شود، رنگ کاملا روشنی دارد.

به جرات می توان گفت که مفهومی به صورت بهترین رنگ عسل صحیح نیست. در واقع رنگ عسل که رابطه مستقیمی با طعم ان دارد، موضوعی کاملا سلیقه ای است و ربطی به خواص آن ندارد. عسل های روشن طعم ملایم تر و عسل های تیره، طعم تند و تیزتر دارند.

در این شرایط، اگر طعم عسل ملایم می پسندید، بهترین رنگ عسل برای شما، عسل های روشن است. اگر طعم تند و تیز می پسندید، عسل های تیره بهترین گزینه برای شما خواهند بود. اما وقتی در مورد درمان بیماری با عسل صحبت می کنیم، دیگر توجه کردن به رنگ عسل کار اشتباهی است. روشن ترین عسل اگر بتواند به درمان بیماری شما بپردازد، بهترین رنگ عسل را به خود اختصاص داده است. در نتیجه تا جای ممکن نباید به رنگ عسل توجه کرد، بلکه باید به خواص عسل و نقش آن در درمان بیماری ها توجه شود.

بالاخره عسل روشن بخریم یا تیره؟
همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، عسل های تک گل در طعم و مزه با هم متفاوت هستند. به طور کلی عسل های روشن طعم ملایم و عسل های تیره طعم تند و تیزی دارند. در این طیف برخی از عسل ها که به آن ها رنگ کهربایی گفته می شود، طعم میانه ای دارند. تفاوت دیگر، میزان آنتی اکسیدان عسل های تیره و روشن است. عسل های تیره مواد معدنی و مواد آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به عسل های روشن دارند.با این حال نمی توانیم به طور کلی بگوییم عسل تیره بخرید یا روشن! در واقع تیره یا روشن بودن رنگ عسل هیچ نوع مزیتی برای عسل طبیعی نیست. شما باید با توجه به خواصی که از عسل انتظار دارید، نوع عسل تک گل را انتخاب کنید.

در هنگام خرید عسل طبیعی بهتر است به جای توجه به رنگ عسل، به طبیعی بودن آن توجه کنید. رنگ عسل آنقدرها اهمیت ندارد، آنچه مهم است، طبیعی بودن عسل تک گل خریداری شده است. پس بهتر است وقت خود را صرف بررسی طبیعی بودن عسل کنید.

بهترین رنگ عسل طبیعی هرچه باشد، مهم نیست. مهم این است که عسل با توجه به خواص درمانی مورد نیاز شما تهیه شود. رنگ عسل طبیعی چه روشن باشد و چه تیره، باید خواص خود را به بدن شما برساند. حال اگر نیاز به خواص عسل یونجه دارید، بهتر است این عسل که رنگ روشنی هم دارد را تهیه کنید. اگر هم نیاز به خواص عسل سیاه دانه یا گون دارید، باید این نوع عسل ها که نسبت به یونجه تیره تر هستند را بخرید.